lördag 14 juli 2012

Trädgårdsbilder


Det nya mobila bredbandet fungerar bra . Vi kan vara samtidigt på våran dator som Sara är på sin . Det går mycket snabbare än med det tidigare , inte lika snabbt som hemma . Men nästan :)

I dag visar jag lite trädgårdsbilder . Hemma har jag ju inte så mycket att visa , några rönnar bara ;)
Här i stugan är det en helt annan växtlighet än hemma . 28 mil söderut gör mycket .
Det fanns en massa buskar och lite fleråriga blommor här .
Jag är så dålig på att veta vad det är , kanske någon av mina bloggvänner känner till vad det är för något .
På den översta bilden är det en mörkrosa ros , kan det vara nyponros ? Den är mörkare än vad bilden visar .


En vit rosenbuske som hänger ner av allt regn . Det regnar nästan varje dag denna sommar :(
Det är nog en vanlig buske , vi har en sån hemma också , men den brukar bara få några enstaka blommor . Namn ?


I förrgår upptäckte jag dessa gula blommor som slagit ut , dom har blad som ser ut som långt gräs . Trodde att det var ogräs som vuxit upp mitt i , tills dom slog ut och blev så här vackra . Namn ?


Även plantorna som jag planterat i balkonglådor och krukor växer så frodigt och fint .
( Dom vet jag att det är petunior och penséer )


I dag har vi haft besök av ett par vänner hemifrån som kom och överraskade oss . Dom bor två nätter på hotell i Luleå , några mil härifrån . Trevligt !

11 kommentarer:

  1. Hej Maria!
    Så vackra blommor ni har vid stugan! Jag är oxå helt kass på vad alla sorter heter...:-)
    Ha en mysig lördag!
    Kram
    Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Den gula blomman verkar vara någon sorts lilja...kanske;) Jag är också ganska dålig på det där med namn!
    Ha en fin kväll!
    Kram♥

    SvaraRadera
  3. Härliga blommor,,, här bara regn och rusk.

    Kramis

    SvaraRadera
  4. Gott att internet fungerar bättre för dig nu;)

    Ha en fin kväll/Kram Lussan

    SvaraRadera
  5. Här nere har vi massor med blommor och buskar både såna som är bara vackra och såna som går att äta. Idag har jag ätit lite jordgubbar och smultron, fryst in lite rabarber, kryddar med örter från egen örtagård, står blåklockor i vas på bordet........
    Välkomna ner och hälsa på!
    Hälsningar Birgitta & Kjell

    SvaraRadera
  6. Härligt med trädgårdsbilder, tyvärr kan jag inte hjälpa dig med några namn, den gula torde vara en lilja av något slag, dom är så fina. Vad härligt att du fått ett fungerande och snabbt internet i stugan. Ha en bra söndag.

    Kram Kina

    SvaraRadera
  7. Vad fina blommor :-)
    Tyvärr är jag ingen blomsterkunnare....

    Vad bra att ni kan surfa nu :-)
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menar ha en fin söndag ;-)
      Kram

      Radera
  8. Den gula är en lilja.Tack för dina fina bilder kul att se.
    hoppas ni får njuta och inte bara jobba. Ha en skön tid i stugan kram

    SvaraRadera
  9. Ser ur som det skulle vara en lilja av någe slag?
    Kul att få oväntat besök :)
    Här börjar solen sakta men säkert tränga sig genom alla molnen. För i morgon vill vi ha fint väder när det är marknadsdax :)
    Ha en fin Söndag vännen!
    Kramen♥

    SvaraRadera
  10. Så fint ni har fått det i stugan och i trädgården där! Spännande med alla blommor som dyker upp i trädgården! Min sambo o dotter åkte ända upp till Treriksröset och tillbaka förra veckan när jag jobbade, de åkte forsränning på Vindelälven mm. De var helt betagna av hur vackert det var uppe i norr och alla renar som gick utefter vägarna. Och att det var så fint väder:)! Ha en fin sommar!! Kram Maria-Loppan

    SvaraRadera