torsdag 17 februari 2011

Språkfunderingar

Lolz, gaah, det suger, typ, chibba, noob,chill, fett najs, ofta , orka, k-bry.......Det gäller att hålla sig uppdaterad språkmässigt när man har barn i olika åldrar. Det här språket används av våran yngsta. Finns säkert en massa andra ord jag inte kommer på just nu. Det senaste är k-bry och betyder ok vem bryr sig. Orden ofta och orka är ju vanliga ord men dom används inte som jag är van vid.
För några år sen när våran äldsta dotter var i tonåren och hon var jättearg på mig så skrek hon : din jävla Ernst!! Då fattade jag ingenting , vadå Ernst?? Men det var tydligen något mindre positivt man kunde vara då. Tur att det inte finns med i språket längre. Men det är klart nu hade det nog inte varit så dumt att vara en jävla Ernst! (Han är ju ganska kreativ.)

6 kommentarer:

  1. K-bry var något helt nytt för mig också:)
    Får väl se hur länge det dröjer innan det ordet dyker upp här hemma också!
    Kram♥

    SvaraRadera
  2. Barnen har så många konstiga ord som en annan inte begriper!! Men det är väl kanske någon mening med det oxå :)
    Kramen♥

    SvaraRadera
  3. Oj där var det några ord som jag aldrig har lyckats höra;))
    SV: det är mitt näst äldsta barnbarn;))

    kramizzzzz

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    ...:-) Likadant här hemma!! Här har dottern bla förkortat ordet ok till bara k...fast det betyder "ok och som jag bryr mig"..:-) Får snart fixa ordlista så att man förstår vad de säger!
    Ha en skön kväll!
    Kram
    Anne-Lie

    SvaraRadera
  5. känner igen detta:))suger,äger.......men typ & asså är lite jobbiga att höra .Uppkaxig är lite charmigare:)roligt när man börjar tänka på alla dessa ord./kram

    SvaraRadera